Enkele voorbeelden van de Edu-Kid-Games spelletjes

Paren vinden

Hier moet eenvoudigweg het juiste bijpassende kaartje gevonden worden. Het kan dan gaan om een identiek kaartje zoals op de foto is aangegeven, of om een deeltje uit een groter geheel.

Getalbeeld

Vermits het getalbeeld belangrijk is voor de basis van de bewerkingen, wordt her intensief op geoefend. Zowek de omzetting van cijfer naar getalbeeld als omgekeerd kan individueel ingeoefend worden. Ook de beide richtingen door elkaar behoort tot de mogelijkheden. Het gebruik van het cijfer 0 is uitschakelbaar omdat dit voor sommige kinderen een extra moeilijkheid geeft.

Het kind hoeft enkel het bijbehorende kaartje aan te klikken dat bij de opgave hoort.

Tevens bestaat deze oefening in een variant tot 20.

Leren optellen en aftrekken

Hier wordt visueel aangegeven hoe een optelling in zijn werk gaat. Na bepalen van het eerste getal in getalbeeldvorm (rode blokjes), moet aangeduid worden op welk kaartje het aantal toegevoegde (blauwe) blokjes overeenkomt met het opgegeven cijfer (4 in dit voorbeeld). Als dat juist werd uitegevoerd, moet ook nog het bijpassende eindgetal gezocht worden.

Een gelijkaardig principe wordt gebruikt bij de aftrekking:

Hier wordt van een aantal rode blokjes (3) gevraagd aan te duiden op welk kaartje er het juiste aantal verdwenen zijn (2 in dit geval). Een verdwenen blokje laat enkel een rood randje na, zodat duidelijk is wat een blokje was maar waar het nu verdwenen is.

Verdelen

Verder bouwend op de optelling en de aftrekking wordt bij de verdeling een splitsing van een basisgetal in 2 kleuren voorgesteld: rood en blauw.

Automatiseren

Hier wordt intensief geoefend op het van buiten leren van de optellingen en aftrekkingen. Geen visuele ondersteuning, enkel een puzzelfoto als motivatie.

De instellingen van het spel laten toe om deze oefening fijn af te stellen op de capaciteiten van het kind. Zo kan bepaald worden tot hoeveel de oefeningen gaan (bv. tot 10 of tot 20), alsook het soort oefeningen dat mag gevraagd worden (bv. enkel optellingen, of puntoefeningen).

Bij deze oefeningen moet het antwoord op het toetsenbord worden ingevoerd (tip: zet de Caps Lock aan zodat de cijfers bovenaan juist werken).

Automatiseren van de maaltafels

Deze bestaat in 2 varianten: eerst om de tafels in te oefenen, waar de juiste opgave aan de juiste oplossing gekoppeld moet worden:

Daarna kan ook geautomatiseerd worden zoals bij de optelling, nl. dat de leerling zelf het juiste antwoord moet geven:

Taaloefeningen

Er werden reeds enkele taaloefeningen ontwikkeld, maar deze zullen nog verbeterd worden in de toekomst. Deze oefening vraagt om het woord in te tikken dat hoort bij een tekening:

Op het scherm staat een toetsenbord dat aangeklikt kan worden, of de leerling kan het gewone klavier gebruiken.

Het spreekt voor zich dat dit slechts een idee is van de spelletjes die beschikbaar zijn. Er wordt constant aan nieuwe spelletjes gewerkt!